توصیه های بهاری طب سنتی

توصیه های بهاری

فصل بهار با نوشدن طبیعت همراه است، تغییر و تحول ویژگی بارز بهار است. بدن ما نیز باید خود را با این شرایط تطابق دهد، با هم بخوانیم که طب سنتی برای این  سازگاری با این زندگی دوباره، چه توصیه‌هایی دارد؟  چند دقیقه مطالعه این مطلب کمک می کند که با شیوه های حفظ سلامتی در فصل بهار، آشنا شویم و با بکارگیری این توصیه‌های ساده، خود را با نو شدن جانها در فصل بهار، همگام سازیم.

در فصل بهار چه بخوریم و بنوشیم؟

در فصل بهار، از خوردن غذاهای گرم و خشک، حرکت و  ورزش زیاد، حمام مکرر و خوردن غذاهای گوشتی و شیرینی زیاد خودداری شود.  همچنین بهتر است در این فصل به‌جای آب از عرق کاسنی یا عرق شاتره استفاده شود.

بهتر است در این فصل از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی, خوراکی‌های تلخ، تند و تیز، و شور که مزاج گرم دارند مانند آجیل شور و گردو پرهیز کرد.

بهتر است در این فصل از نوشیدنیهای خنک مانند شربت ریواس، شربت عناب، شربت نارنج، لیمو و “به” استفاده کرد.

شکوفه بهاری

تدابیر  و توصیه های بهاری طب سنتی 

 

با فرا رسیدن فصل بهار، طبیعت بدن نیز دچار تغییر و تحول می شود. باقی ماندن مواد زائد بدن در زمستان و رقیق شدن و به حرکت درآمدن این اخلاط به سوی اندام های ضعیف در فصل بهار موجب ابتلا به بیماری هایی مانند دمل، ورم های چرکی، جوش، خارش، ورم های حلق، خونریزی بینی، زکام، گرفتگی صدا و بیماری های دیگر می شود. این توصیه های بهاری را بکارگیرید تا از زیبایی های بهار، بهره بیشتری ببرید.

۱- غذاهای چرب و سنگین ممنوع:
در بهار از خوردن غذاهای چرب و سنگین بپرهیزید و برای جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون در فصل بهار از  رژیم غذایی سبک استفاده کنید.
۲- غذای کمتری بخورید:
در بهار مزاج، حرارت و میزان رطوبت بدن تغییر می کند و قدرت هضم و جذب در سیستم گوارش کاهش می یابد. کم خوری در بهار باعث می شود بدن راحت تر بتواند خود را با شرایط تطبیق بدهد و کمتر دچار مشکلات شود.

۳- در مصرف ادویه هایی با مزاج گرم زیاده روی نکنید:
در فصل بهار در مصرف ادویه های دارای مزاج گرم زیاده روی نکنید. بهتر است غذاهای خنک و با طبیعت سرد مصرف کنید.

 

بهتر است در بهار ، از غذاهای خون ساز مانند:

  • گوشت ها
  • شیرینی ها
  • خوردنی های گرم و تر
  • خوردنی های تلخ و شور

پرهیز کنیم .

و بیشتر از غذاها و سوپ های ساده و کم غذا، نوشیدنی های خنک مانند شربت های زرشک ، غوره ، نارنج ، لیمو ، به و … استفاده کنیم .

در بهار باید به ورزش معتدل بپردازیم

و از ورزش و فعالیت سنگین بدنی ، حمام زیاد ، پرخوری و پرنوشی و پر خوابی بپرهیزیم .

گلهای بهاری

با کسالت بهاری چه کنیم؟

در طب سنتی هر فصلی مزاج مخصوص به خود دارد و مزاج فصل بهار گرم و تر است! و کلا رطوبت و تری سبب خواب می شود!

با توجه به شرایط خاص بدن در فصل بهار و تجمع مواد زاید زمستان در بدن،رعایت تغذیه و پاکسازی در بهار بسیار اهمیت دارد!

پرخوری در این فصل خیلی مضر است،

از گوشت و شیرینی و مواد گرم و تلخ و شور پرهیز کنید.

مصرف شربت زرشک و غوره و رب غوره توصیه می گردد.

پاکسازی بدن جهت سرحالی بسیار اهمیت دارد

 

در فصل بهار خوردن انواع آش های سبزیجات جهت پاکسازی توصیه می شود!

 

توجه!! یبوست را حتما در این فصل جدی بگیرید!

 

🔵برای تهیه ملین های گیاهی مجوز دار و مورد تایید متخصصان طب سنتی و قرص های پاکسازی بهاره به آیدی تلگرام ما  پیام دهید

 

در بهار سبک زندگی خود را چگونه تغییر دهیم؟

خلاصه و جمع بندی توصیه های بهاری این است که :

مصرف غذاهای مولد خون از جمله انواع  گوشت به ویژه گوشت قرمز  را به حداقل برسانید.

بهترین رژیم غذایی در فصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آنها خوردن سوپ جو، ماءالشعیر طبیعی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

توصیه شده در این فصل به کودکان، کمتر گوشت قرمز بدهند و بیشتر آنها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطيف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می گذارد، تشویق کنند.

سایر غذاهای مناسب این فصل آش های ساده، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو (به ویژه برای مبتلایان به کم خونی و ضعف)، آش شبدر و قره قروت می باشند.

از جنبش های بیش از حد بدنی بپرهیزید اما انجام  ورزش معتدل(سبک تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیش از صبحانه یا قبل از ظهر مفید خواهد بود.

و در پایان بیاد داشته باشید که از تنش های زیاد روانی مثل خشم و پرخاشگری پرهیز نمایید، زیرا به مزاج هوا کمک می نماید و عوارض آن را افزایش میدهد.

دشت بهاری
همرسانی کنید