هوای آلوده

راهکارهایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

آلودگی هوا معضل بسیاری از کلانشهرها و شهرهای بزرگ است. در زمستان این مشکل حادتر می‌شود پس برای حفظ سلامتی خود و عزیزانتان، این مقاله را مطالعه کنید و از پیشنهادها و توصیه های طب سنتی آگاهی پیدا کنید و آنها  را رعایت نمایید تا به سلامتی روزهای آلوده را پشت سر بگذارید.

 

هوای آلوده خیابان در شهر

ابتدا از دکتر مجید انوشيروانی، متخصص طب سنتی چند پیشنهاد را بخوانیم

 

اولین راهکار: بوئیدن و خوردن

برای ساکنان شهرهای آلوده این هشدار و پیشنهاد برای روزهای دودناک  سومند است. در روزهای آلوده، چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی بنوشیم؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر بدانید.

 

بوییدن و خوردن سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شیرین، پرتقال شیرین، و خوردن مغزهایی مانند بادام درختی خام، و فندق را فراموش نکنید.

بوییدن برگ اکلیل کوهی (رزماری) یا بهارنارنج یا عرق آنها و افزودن آنها به چای طبیعی بویژه برای افراد مبتلا به خستگی ذهنی و کاهش هشیاری می‌تواند مفید باشد.

خوردن سالاد کاهو همراه با هویج رنده‌شده، چغندر و کرفس خوردشده، با روغن زیتون بکر و مقدار کمی آب نارنج طبیعی همراه با سبزیجات خردشدۀ معطر و آرامبخش و مقوی قلب مانند ریحان بویژه برای مبتلایان یبوست، افزایش چربی خون، چاقی، و کبد چرب،  پیشنهاد می‌شود.

خوردن سوپ‌های کم‌رشته و پرسبزی همراه با هویج رنده‌شده، به، شلغم، و قدری زرشک بویژه برای مبتلایان یبوست، توصیه می‌شود.

خوردن انجیر تازه، یا انجیر خیسانیده در آب و عرقیاتی مانند گلاب بویژه برای مبتلایان یبوست و ضعف روده، در روزهای آلوده ،سودمند است.

دومین راهکار: چه بنوشیم؟

نوشیدن دمنوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش بویژه برای مبتلایان آسم مرطوب و برونشیت مزمن، پیشنهاد می‌شود.

نوشیدن دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل‌الطیب و لیمو و اندکی بهارنارنج، را به‌ویژه برای افسردگان، و افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می‌کنیم.

سومین راهکار: چه بخوریم؟

خوردن شله‌زرد همراه با خلال مغز بادام و با شیرۀ انگور طبیعی بویژه برای مبتلایان کم‌خونی و ضعف عملکردهای قلبی و مغزی ، سودمند است.

خوردن زردۀ تخم مرغ عسلی بویژه برای افراد کم‌خون و مبتلایان حملات رینیت آلرژیک و حساسیت راه‌های هوایی ریه، را در برنامه غذایی خود، بگذارند.

مصرف ترکیبات آنتی‌اکسیدان و حفاظت‌کنندۀ ریه و راه‌های هوایی و کاهش‌دهندۀ حساسیت تنفسی مانند فرآورده‌های جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس و کلرلا افیسینالیس هم توصیه می‌شود.

توصیه های خانم دکتر الهام پارسا، متخصص طب سنتی  را در ادامه می خوانید.

 

این تدابیر  برای حفظ سلامتی در آلودگی هوا، پیشنهاد می‌شود.  در آلودگی هوا این خوراکی ها را در برنامه غذای خود قرار دهید:

سیب شیرین(خصوصا بصورت فالوده سیب)
انار شیرین و یا مایل به ترشی
کدو حلوایی یا خورشتی خصوصا همراه آلو بخارا
فلفل دلمه ای
پیاز و سیر پخته
پرتقال شیرین
سالاد کاهو با هویج رنده شده و روغن زیتون با اب نارنج
سوپ سبزیجات همراه زرشک و هویج و شلغم و به
دمنوش اویشن شیرازی
دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب و بهار نارنج همراه لیمو عمانی
عرق بارهنگ
چای دارچین یا استفاده از دارچین در برنج
ما الشعیر طبی

تهران در روزی آلوده

 

کودکان و آلودگی هوا

کودکان و سالمندان آسیب پذیری بیشتری در مقابل آلودگی هوا دارند. برای حفظ سلامتی کودکان خانم دکتر منیره سادات مطهری فرد از متخصصان طب ایرانی پیشنهاد می‌کنند که  از این مواد خوراکی در روزهای آلودگی هوا به دلبندانتان بدهید:
میوه های رسیده و شیرین مانند سیب ، انار ، گلابی و پرتقال شیرین
لبنیات کم چرب، زرده تخم مرغ عسلی، کدو‌حلوایی مغزیجات مانند بادام و فندق خام حریره بادام، شله زرد همراه با خلال مغز بادام و شیرۀ انگور طبیعی
آب میوه هایی مانند آب سیب، آب لیمو شیرین، آب هویج و  آب انار طبیعی

تدابیری برای کاهش اثرات هوای آلوده در خانه

اتوبان همت آلودگی هوا

علاوه بر رعایت توصیه های فردی، در روزهای آلوده به پاکسازی هوای خانه نیز باید توجه داشته باشیم. پیشنهاد می‌شود چند پیاله کوچک سرکه در برخی نقاط خانه قرار دهید. این کار تا حدودی در پاکسازی هوا ، موثر است.
توجه داشته باشید نباید سرکه را روی شعله بگذارید. علاوه بر آن خانه را خیلی گرم نکنید. در روزهای آلوده گل نرگس بخرید و ببویید.

اگر هنگام بازگشت به خانه، سردرد داشتید در یک لیوان به نسبت مساوی عرق کاسنی، شاتره و اسطوخودوس بریزید و بنوشید.

اگر ترشحات خلطی زیادی پیدا کردید، علاوه بر مشورت با پزشک، دم نوش آویشن بنوشید

در روزهای آلوده موارد زیر را رعایت کنید:

سوپ و آش شلغم میل کنید.
آب نارنج میل کنید.
دم نوش بهار نارنج میل بفرمایید. البته حواستان باشد فشار خون را کمی بالا می برد.
دم نوش “به” میل کنید.
غذای غلیظ نخورید مانند هلیم، کله پاچه، سرخ کردنی
در روزهای تیره و تار، اسفناج، کلم و کاهو میل کنید.
کاهو را با هویج رنده شده و آب نارنج سالاد کرده، میل کنید. به این سالاد، می توانید جوانه گندم، شوید، جعفری و کمی ترخون اضافه کنید.

لیمو شیرین و انار شیرین را فراموش نکنید.
نان سبوس دار و نان جو انتخاب مناسبی است.
لبنیات کم چرب را به عنوان میان وعده میل کنید.

 

مقاله های مرتبط

راهکارهای تقویت ریه و دستگاه تنفسی

سلامتی در زمستان با راهکارهای ساده

توصیه های بهاری

دوره آموزش مقدماتی طب سنتی

 پیح ما در اینستاگرام را هم ببینید.

مطالب بیشتر را در صفحه سایناطب در اینستاگرام بخوانید

همرسانی کنید