سلامتی در زمستان

سلامتی در زمستان با راهکارهای ساده

 

سلامتی در زمستان با راهکارهای ساده

 

در روزهای سرد زمستان چگونه سلامتی خود را حفظ کنیم؟ دکتر زهرا یزدان خواه ( متخصص طب سنتی ایرانی ) این توصیه‌ها را دارد.

مصرف کمتر خوراکی ها و غذاهای با طبیعت سرد و تر مانند ماست، دوغ، خیار، گوجه، کاهو و ترشیجات خصوصا برای افراد سرد مزاج و کهنسالان ، را  در زمستان در پیش بگیرید.
علاوه بر این، نکات زیر را ه مد نظر داشته باشید.

پرهیز از مصرف آب سرد

 

استفاده  بیشتر از دمنوش هایی مانند بابونه، به، بادرنجبویه، بهارنارنج، گل گاوزبان، اسطوخودس و سنبل الطیب با توجه به مزاج و بیماری های احتمالی همراه فرد.

توجه: اگر کم کاری تیروئید دارید از مصرف بادرنجبویه پرهیز کنید.
توجه: در صورت ابتلا به پرفشاری خون دمنوش گل گاوزبان را به میزان کم و با کمی لیمو عمانی مصرف کنید.

محافظت در برابر سردی ناگهانی هوا

 

 

برق زمستان

 

 

زمستان با تغییرات شدید دمای هوا همراه است. هوای بسیاری از مناطق کشور ناگهان دچار سردی زمستانی می‌شود که هیچ با طبیعت بهار سازگار نیست و برای گیاهان و جانوران و انسان گزندآور است. دکتر مجید انوشیروانی(متخصص طب سنتی ایرانی) می‌گوید:  تا جایی که ممکن است در این هوا بیرون نروید ولی اگر به هر دلیل یا علتی باید از منزل بیرون باشید این دو اندرز طبی را به‌گوش بگیرید؛ بویژه اگر مزاج سرد و تر دارید یا به میانسالی پا گذاشته‌اید یا دچار دیابت یا افزایش وزن یا کبد چرب هستید:

۱_ سر و سینه و پهلوها و شکم را از سرما بپوشانید و شال و کلاه را تا اعتدال هوا رها نکنید.

۲_ باندازه طول و عرض دو بند انگشت کوچک دست خود، چوب دارچین همراه داشته باشید و در طی روز تکه‌های کوچک آن را در دهان بگذارید و آهسته زیر دندان بسایید و نگهدارید تا رایحه خوش و طعم‌ تند و شیرین آن را خوب حس کنید. پس از ده تا پانزده دقیقه می‌توانید آن را ببلعید.

با این‌ کار هم تولید حرارت بالا می‌رود و هم‌ گردش حرارت در بدن بهتر می‌شود، و پس از فرو دادن تکه‌های دارچین، دستگاه گوارش نیز از کمک آن برخوردار خواهد شد.

 

هشدار: مصرف دارچین برای مادران باردار، افراد مبتلا به زخم فعال معده و روده، مبتلایان پرفشاری خون ممنوع است‌. کسانی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند باید با مشاوره پزشک از مقدار و زمان‌ مصرف آن آگاه باشند.

 

تدابیر برای فعالیت خارج از منزل درهنگام سردی هوا و برف

 

برگها زیر برف

 

بهتر است افراد به قدر اشتها غذای گرم بخورند و پس از اینکه حرارت غذا در بدن ایشان منتشر شد، از منزل خارج شوید.

باید هنگام خروج از منزل بینی ودهان رابست. همچنین سر با کلاه و گردن با شال باید پوشانده شود.

برای افرادی که سرمایی تر هستند می توان توصیه کرد پیش از بیرون رفتن از خانه،غذایی که در آن مغز گردو وسیر پیاز و روغن باشد بخورند، و نیز اگر پیش از خروج،قدری سکنجبین عسلی یا کمی فلفل بخورند، دفع ضرر سرما می نماید.

پس از پایان فعالیت، نبایدناگهان نزدیک بخاری و گرمای زیاد رفت بلکه باید نخست هوای اتاق ومکانی که در ساکن شده اند را گرم نمایند پس از تسکین شدت سرما نزدیک بخاری بروند.

 

در زمستان چه چیزهایی بیشتر بخوریم؟

 

افراد دارای مزاج سرد و تر باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند.

در فصل‌های سرد بویژه زمستان، استفاده از غذاهای گرمی‌بخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی توصیه می‌گردد.

بدیهی است مقدار این غذاها در هر فرد به تناسب مزاج وی می‌باشد.

در این فصل، پس از حمام، نباید به‌طور ناگهانی در معرض هوای خارج قرارگرفت.
خوابیدن در روز، بویژه در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبی و نزله می‌گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب روز هستند.

بهترین زمان ورزش در فصل زمستان، آخر روز است.در فصل زمستان بدن نیاز به غذای بیشتر و نیز مقدار بیشتری گوشت دارد ولی اگر زمستان، طبع زمستانی ندارد، یعنی گرم‌تر از حد مورد انتظار است یا بارندگی کمی دارد، غذاها را باید به‌اندازه خورد.

تدبیر بدن‌های با مزاج معتدل در این فصل باید مایل به گرمی و خشكی باشد و از غذاهای مسخّن (با خاصیت گرم‌كنندگی) استفاده نمایند.

در زمستان، نوشیدنی‌ها و غذاها را باید گرم مصرف کرد.

در این فصل باید ورزش‌های سنگین انجام گردد تا از پیدایش و انباشت اخلاط بد در بدن جلوگیری شود بویژه در افرادی كه در بدن‌شان رطوبت زیادی وجود دارد.

در این فصل، باید جامه گرم چون جامه پشمین و پوستین و ابریشمی و پنبه‌دار پوشید زیرا این نوع جامه‌ها بخار گرم بدن فرد را به خود گرفته و آن را در میان ذرات خود نگه می‌دارند و مانع از سرد گشتن بدن وی می‌گردند.

 

کودکان و زمستان

 

در فصل زمستان باید مراقبت بیشتر از فرزندان دلبندتان کنید. پیشنهادهای دکتر مریم السادات پاک نژاد (متخصص طب سنتی ایرانی ) برای مراقبت از فرزندانتان، از این قرار است:
بیشتر از غذاها و نوشیدنی های با مزاج گرم استفاده کنید؛ به ویژه برای کودکانی که مزاج سرد و تر دارند.

مصرف غذاهای با طبع سرد و تر را به حداقل برسانید.

کودکان را وادار به فعالیت بدنی بیشتر و ورزش کنید؛ به ویژه کودکان چاق و آن ها که مکررا دچار سرماخوردگی و سینوزیت می شوند.

پوشاندن سر کودکان را همواره مدنظر داشته باشید.

 

افسردگی زمستانی چیست؟

 

افسردگی زمستانی یک امری طبیعی است و اگر برایتان اتفاق افتاده خیلی نگران نشوید؛
زمان ابتلا به این بیماری دو هفته می باشد که شاید برای شما عجیب باشد که در طول دو هفته به این عارضه دچار شوید. افسردگی زمستانی نمونه ای از افسردگی فصلی است که از پائیز شروع شده و تا اواخر زمستان ادامه دارد. برای درمان هر بیماری بهترین کار دانستن نشانه هایش است و هرچه فرد زودتر به وجود بیماری در خود پی ببرد احتمال درمان سریع تر و بهتر آن نیز بالاتر می رود.

 

درختان زیر برف

نشانه های افسردگی زمستانی عبارتند از:

 

تمایل به خوابیدن
درست مثل موجوداتی که به خواب زمستانی می روند، افسرده های زمستانی هم دلشان نمی خواهد از رختخواب بلند شوند.

تحریک پذیری عصبی
افسردگان زمستانی زودتر می رنجند و زودتر هم از کوره در می روند.

حس خستگی
احساس کوفتگی و خستگی بی دلیل و بدون کار زیاد هم سراغ افسردگان زمستانی می آید.

غمگین بودن
اکثر بیماریهای افسردگی علتی اصلی شان غم و اندوه است و اغلب ساعات روز فرد را دربر می گیرد. البته این احساس غمگینی با آن احساس غمی که گاهی وقتها سراغ همه می آید فرق دارد و خیلی شدیدتر است.

اختلال در تمرکز
افسرده های زمستانی فقط جسم به هم ریخته ندارند، بلکه آنها نمی توانند ذهنشان را مثل گذشته مرتب کنند و روی موضوعی تمرکز کنند.

زیاد شدن اشتها
در خیلی از افسردگی ها، اشتهای آدم کم می شود، اما در افسردگی زمستانی، اشتها زیاد می شود؛ مخصوصا میل به خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدراتی. که این غذاها باعث افزایش چشمگیر وزن می شود.

 پیح ما در اینستاگرام را هم ببینید.

 

این مقاله ها را هم بخوانید:

دوره آموزش مقدماتی طب سنتی

در هوای آلوده چگونه سالم بمانیم؟

توصیه های بهاری طب سنتی

سوپ مناسب برای سرما خوردگی،آنفلوانزا و کرونا

اسپری دهانی دیمونکلد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس و آنفلوانزا و کمک به درمان

۳ دمنوش ضد کرونا- آنفلوانزا و سرماخوردگی

 

 

همرسانی کنید