حفظ سلامت در ماه رمضان

حفظ سلامت در ماه رمضان

 

ماه رمضان  فرا رسیده و برای بهره مندی از مواهب این ماه پربرکت، باید مراقب تندرستی و سلامت بدن خود باشیم. در این مطلب توصیه هایی برای شما روزه داران عزیز داریم که با رعایت آنها بتوانید بیشترین بهره را از ماه مبارک رمضان ببرید  و همزمان با تطهیر روح و روان خود، جسم و بدن خودتان را هم پاکیزه و سلامت ، نگهدارید.

با مطالعه این مقاله باشد که مشمول این حدیث پر معنا از امام باقر (ع) باشیم. ایشان می فرمایند:

هنگامى كه هلال ماه رمضان پديدار مى‌شد پيامبر خدا “صلّى اللّه عليه و آله” رو به جانب قبله مى‌كرد و دست‌هاى خود را بلند مى‌نمود و عرضه مى‌داشت:

خدايا! اين هلال را براى ما با امن و ايمان و سلامت و تسليم، عافيت فراگير، روزى گسترده و برطرف شدن دردها ظاهر ساز

خدايا! در اين ماه، روزه‌دارى و قيام به عبادتش را و تلاوت قرآن را براى ما روزى كن

خدايا! اين ماه را بر ما و از ما سالم بدار و ما را در آن ماه سلامت بدار.

اگر حوصله خواندن این مطلب را ندارید، اینحا را کلیک کنید، ویدئوی توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان را حتما ببیند.

 

در ماه رمضان برای افطار چه بخوریم؟

توصیه می‌شود غذای وعده افطار، سبک‌تر و در قالب وعده صبحانه و یا شام سبک همانند ماه‌های غیر از رمضان میل شود و صرف وعده افطار به آرامی و حتی الامکان در یک وعده غذایی صورت پذیرد.

افراد روزه خود را با خوردن یک تا دو عدد خرما و یک استکان آب گرم، چای کمرنگ و یا فرنی آغاز کنند و حتی الامکان از نوشیدن آب زیاد خصوصا آب سرد، نوشابه‌های گازدار و اینگونه نوشیدنی ها  در خلال وعده‌های افطار و سحر خودداری کنند.

 

اگر چه لازم است روزه داران در حدفاصل وعده‌های افطاری و سحری، آب و مایعات کافی دریافت نمایند، آشامیدن آب زیاد همزمان با وعده‌های غذایی مذکور و یا بلافاصله بعد از وعده سحر موجب بروز نفخ، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی بعدی می شود.

 

بهترین زمان برای دریافت آب و مایعات کافی توسط روزه داران را از حدود یک تا دو ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از وعده سحری می باشد.

افراد ساعات خواب خود را در طول این ماه به نحوی برنامه ریزی کنند که دچار کم خوابی آزار دهنده و یا پر خوابی‌های زیان بخش نشوند. لذا خواب زود هنگام در این ایام بسیار مفید بوده و ضمن اینکه امکان بیداری به موقع و بهره بردن از فیوضات معنوی سحرگاهان را در ماه رمضان مهیا می‌کند.

 

آخرین خوراکی وعده سحری در ماه رمضان چه باشد؟

 

سعی کنید در وعده سحری آخرین چیزی که می‌خورید یک قاشق غذاخوری رب به یا سیب (بدون شکر) یا مربای به یا سیب گلاب‌ شور شده (قطعات مربا را چند دقیقه در یک استکان گلاب بیندازید و سپس میل کنید) یا یک برش از خود میوه باشد. (البته رب میوه گزینه‌ی موثرتری است.)

فوایدی که دارد این است که باعث تقویت سیستم قلب و عروق، تقویت دستگاه گوارش و بهبود وضعیت هضم، تقویت مغز و اعصاب و کاهش حواس پرتی بعد از غذا، پیشگیری از سردردهای مرتبط با معده، کاهش وز وز گوش و سرگیجه‌های مرتبط با معده، بهبود حرکات روده‌ای و وضعیت دفعی، بهبود وضعیت ترمیم التهابات و زخم‌های گوارشی، بهبود وضعیت تنفسی و تقویت سیستم ایمنی و حتی کمک به پیشگیری و درمان بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا، می شود.

 

البته این فواید در صورت رعایت سایر آداب سبک زندگی به دست می‌آید، از جمله خوب جویدن غذا، پرهیز از مصرف مایعات و لبنیات همراه و پس از غذا، پرهیز از خوابیدن با شکم پر، پرهیز از یبوست، پرهیز از شرایط استرس‌زا و…

 

لاغری در ماه رمضان

 

بیاد داشته باشید که  روزه راهکاری برای رژیم لاغری نیست.

 

رمضان فرصتی برای گرفتن رژیم لاغری نيست، چون كم خوردن يا نخوردن سحري يا افطار ، باعث ضعف قوا شده و مواد مفید بدن مصرف می شود. لاغری ناشی از روزه  که با نخوردن سحری باشد ، لاغری کاذب است. گرچه انتظار می رود در پایان ماه مبارک قدری وزن کم شود .

از طرفی پرخوری در سحر هم باعث گرسنگی در طول روزخواهد شد (به علت افزایش ترشح هورمونهای کاهش دهنده قند خون و به دنبالش بروز ضعف و گرسنگی)

اگر می خواهید لاغز شوید، بهتر است با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره ببریدهمچنین این مقاله را مطالعه کنید و دمنوشهای مناسب برای لاغری شکم را میل نمایید.

کاهش یبوست در ماه رمضان

 

یکی از مشکلاتی که روزه داران در ایام ماه رمضان از آن رنج میبرند « یبوست » است. توصیه های زیر می تواند در کاهش این عارضه نقش به سزایی داشته باشد:

 

افطار را با یک قاشق چایخوری خاکشیر همراه با آب گرم و نبات آغاز کنید.

بهتر است حتی الامکان افطار با نوشیدنی های گرم شیرین مثل شیر گرم با عسل، شیر گرم با شیره انگور، چای با شیره انگور، شکر در نوشیدنی های گرم باشد.

از خوردن غذاهای خیلی ترش یا شور پرهیز کنید.

از ملین های طبیعی مثل آلو، هویج پخته، اسفناج پخته در غذاها یا همراه آنها استفاده کنید.

تحرک کافی داشته باشید.

استفاده از مربای گل می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان یبوست داشته باشد.

از سبزیجات به صورت پخته یا خام استفاده کنید.

از مصرف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده حتی‌الامکان پرهیز کنید.

 

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

برای رفع بوی بد دهان به توصیه هایی که در تصویر زیر می‌بینید عمل کنید تا در ماه رمضان بوی بد دهانتان باغعث آزار سایر روزه داران و دوستان و اطرافیانتان نشود.

جلوگیری از یوی بد دهان
همرسانی کنید